ING wil betalingsgegevens van klanten doorspelen aan derden om ‘relevante advertenties’ te tonen.
Gaat het zo slecht bij ING dat de Nederlandse bank klantgegevens moet ‘verkopen’ aan derden? En heeft ING de recente discussie over privacy rond WhatsApp-Facebook totaal gemist? Het lijkt erop. Want directeur van de consumentenafdeling van ING, Hans Hagenaars, heeft tegenover het Financieel Dagblad bevestigd dat de bank dit jaar een proef met enkele duizenden klanten begint waarbij klant- en betalingsgegevens aan adverteerders worden aangeboden. Als het een succes wordt, krijgen alle 4,2 miljoen klanten advertenties te zien op basis van hun betalingsgedrag.
Seksspeeltjes
Stel voor: je bent klant van ING en koopt een goede fles whisky. Dan verkoopt (ING zegt liever ‘aanbiedt’) jouw gegevens aan een geïnteresseerde partij – een whiskydealer – en krijg je advertenties te zien van zijn onderneming. Of de partijen bieden advertenties aan en ING toont deze aan de relevante doelgroep. En hoewel dit voor sommigen misschien niet zo erg klinkt, zijn er genoeg betalingen die je wél privé wil houden. Denk aan seksspeeltjes, zelfhulpboeken of een verlovingsring.
Aanbiedingen
ING denkt dat adverteerders op deze manier betere aanbiedingen kunnen doen. De bank kan namelijk zien hoeveel jij betaalt voor energie of je telefoonrekening, en kan deze data doorspelen aan geïnteresseerde partijen. Vervolgens kunnen zij een nieuw aanbod doen. Een vorm van adverteren die voornamelijk bij gratis diensten (denk alleen al aan Google) wordt gebruikt. ING is echter niet gratis: klanten betalen voor diensten en slaan hun geld op bij de bank, dat vervolgens weer door ING kan worden gebruikt.
“We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen”, zegt Hagenaars. ING benadrukt dat deelname aan het plan geheel vrijwillig is. Ook zegt Hagenaars dat ING nog “niet zeker” is of de bank geld gaat vragen aan adverteerders. “Wij gaan geen betaalgegevens verkopen aan derden, maar maken ze het alleen mogelijk om een aanbieding te doen. Maar als het extra fees gaat opleveren zullen we dat niet nalaten”, aldus de ING-directeur.
Maatschappelijke onrust
Hagenaars snapt dat het plan privacygevoelig is: “We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk.” Eerder probeeerde betalingsverwerker Equens ook een soortgelijk idee door te zetten. Daar werd het plan besproken door de tweede kamer nadat er maatschappelijke onrust was ontstaan. D66 heeft inmiddels al om opheldering gevraagd.